Klant worden en Contracten


Waarom klant worden bij Vlaamse Energieleverancier?

Als lokale Vlaamse Energieleverancier leveren we groene stroom en aardgas voor een lagere prijs, zowel aan particulieren als aan bedrijven. Die lagere tarieven kunnen we hanteren door de verregaande automatisering van onze processen, doordat we geen middelen besteden aan marketing én omdat we werken zonder tussenschakels. Hier lees je meer over onze aanpak.


Wanneer kan ik overstappen naar Vlaamse Energieleverancier?

  • Overstappen naar de Vlaamse Energieleverancier kan steeds op de eerste dag van de maand. Let wel: aangezien we één maand opzegtermijn moeten respecteren bij je vorige leverancier, moet je voor de startdatum minstens 30 dagen vooruit tellen.
  • Verhuis je naar een nieuwe woning, dan kan je een contract in het verleden laten starten, met een overgangsperiode van maximaal 25 dagen.
  • Je wil een nieuwe aansluiting aanvragen, bijvoorbeeld voor een nieuwbouw: het contract kan aanvangen vanaf 5 dagen na de aanvraag. Let wel: is er al een werfaansluiting op naam van je aannemer, dan kan de overdracht van je werfaansluiting naar een definitieve aansluiting ook als een verhuis gezien worden. Aarzel niet om ons te contacteren als je nog vragen hebt.


Hoe kan ik klant worden bij Vlaamse Energieleverancier?

Overstappen kan vlot en eenvoudig, in amper 2 minuten:
  • Stap 1: klant worden kan via de website in 2 minuten: snel en overzichtelijk.
  • Stap 2: enkele minuten na inschrijving krijg je een bevestigingsmail van je aanvraag en de vraag om je e-mailadres te bevestigen.
  • Stap 3: de Vlaamse Energieleverancier zegt je contract op een rechtsgeldige manier op bij je vorige leverancier. Je ontvangt een mail met je nieuwe contract en de definitieve startdatum van levering.
  • Stap 4: de netbeheerder stuurt je bij de aanvang van levering een mail of meterkaart om je meest recente meterstanden door te geven.
  • Stap 5: vanaf de startdatum geniet je van goedkope duurzame energie en een persoonlijke service.


Mag ik op elke moment van leverancier veranderen zonder opzegvergoeding te betalen ?

Je kan op elk moment veranderen van leverancier zonder opzegvergoeding of enige administratieve inspanning, met uitzondering van de inschrijving bij een andere leverancier en de meteropname voor de netbeheerder.
Sinds 13 september 2012 is de wet op de afschaffing van opzegvergoeding bij de vervroegde opzegging van kracht en moeten gezinnen en KMO’s met laagspanning geen vergoeding meer betalen. 
Voor professionele klanten kunnen enkel de ondernemingen met een jaarlijks verbruik van minder dan 50 MWh elektriciteit en 100 MWh gas hun contract opzeggen zonder opzeggingsvergoeding.

Wil je dus veranderen van een andere leverancier naar Vlaamse Energieleverancier, dan kan dat op elk moment.


Wat moet ik doen bij mijn huidige leverancier als ik wil veranderen ?

Je hebt geen enkele verplichting bij je huidige leverancier. Wij ondernemen alle nodige administratieve stappen (contact opnemen met je netbeheerder, overdracht van het dossier, opzeg bij je huidige leverancier, enz.).


Ik wil een energiecontract voor een tweede verblijf / extra aansluiting.

  • Log in op je dossier via ‘Mijn Dossier’.
  • Klik op ‘bijkomende aansluiting toevoegen’.
  • Nadat je het aansluitpunt hebt toegevoegd, krijg je een aangepast contract toegestuurd met al je aansluitpunten en de bijbehorende startdatum.


Hoe kan ik contact opnemen met mijn netbeheerder?

Is er nog geen meter aanwezig, dan moet je die eerst aanvragen bij je distributienetbeheerder.
Tijdens die procedure zal je jouw aansluitgegevens (de EAN-code) ontvangen. Deze EAN-code(s) hebben we nodig om je energiecontract te kunnen afsluiten. Via de pagina ‘klant worden’ (link voorzien) kan je de gegevens van de netbeheerder in je toekomstige gemeente opvragen.


Waar vind ik mijn EAN-code?

  • De EAN-code is het identificatienummer van je aansluiting, waaraan één of meerdere meters zijn toegekend.
  • Zowel je elektriciteits- als je aardgasaansluiting hebben elk hun eigen EAN-code.
  • De EAN-code telt 18 cijfers en begint met 5414.
  • Je kan de EAN-code terugvinden op je voorschot- of afrekeningfacturen van je leverancier of je kan deze opvragen bij je netbeheerder.


100% groene stroom, waar komt die vandaan en is die gegarandeerd?

  • We leveren 100% stroom uit zonne- en windenergie en beschikken daarvoor over een certificaat van oorsprong. Dat toont aan de stroom werd geproduceerd door een zonne-installatie of windturbine en linkt de groene producent aan ons als groene afnemer.
  • Onze groene stroom werd bij voorkeur geproduceerd in Vlaanderen. 


Heeft overstappen gevolgen voor mijn aansluitingen en installaties?

  • Overstappen naar een nieuwe leverancier heeft geen gevolgen voor je aansluiting.
  • In de praktijk merk je niets van je overstap naar de Vlaamse Energieleverancier, tenzij aan je energiefactuur… en aan de vlotte service.