Gemiddeld energieverbruik gestegen in 2021


Het energiegebruik van Belgische gezinnen was in de afgelopen maanden gemiddeld hoger dan vooraf ingeschat. We gingen minder op reis, werkten thuis, gingen amper op café of restaurant en we zaten veel binnen tijdens de natte en koudere lente- en zomermaanden.

Zo bedroeg de klimaatcorrectiefactor voor april tot en met augustus gemiddeld 1,3. Die factor wordt federaal bepaald en geeft de impact van het klimaat op ons gasverbruik aan. Als die factor boven 1 ligt, dan is er meer gas verbruikt dan ingeschat.

Omdat we willen voorkomen dat je bij je volgende afrekening voor verrassingen komt te staan, hebben we daarom het voorschot herberekend. Zo wordt de geschatte extra kost voor je energieverbruik beter gespreid.
Je nieuwe voorschot wordt vanaf het begin van volgende maand toegepast.

Je nieuwe voorschot werd automatisch berekend op basis van de schatting van je jaarverbruik. Die schatting krijgen we van Fluvius en kunnen we niet aanpassen.
Via je online dossier kan je je voorschot aanpassen binnen het voorgestelde minimum en maximum bedrag.

Als je een variabel tarief hebt, hou er dan ook rekening mee dat de energieprijzen uitzonderlijk sterk gestegen zijn in de afgelopen maanden. We houden in je nieuwe voorschot alvast rekening met die prijsstijgingen. Lees hier meer over de uitzonderlijke hoge energieprijzen in België.

Als je een energiecontract met een vast tarief hebt en de looptijd van 1 of 3 jaar is nog niet afgelopen, dan hebben de prijsstijgingen nog geen invloed op de energiekost van jouw verbruik tot het einde van de looptijd. 
Bij de berekening van je nieuwe voorschot houden we wel al rekening met je energietarief in de volgende 12 maanden. Als je bv. 9 maanden geleden gestart bent met een vast energietarief voor 1 jaar, dan houden we rekening met dat vast tarief voor de volgende 3 maanden. Voor de daaropvolgende 9 maanden baseren we ons op de verwachte energieprijzen voor die periode.

Vragen en antwoorden

  • Waarom moet ik nu meer betalen? keyboard_arrow_down

    Je maandelijkse energiefactuur is een voorschotfactuur. Dat betekent dat je maandelijks een bedrag betaalt om op die manier te vermijden dat je 1x per jaar, bij je afrekening, alles in één keer zou moeten betalen.
    We voorzien dat voor heel veel klanten de maandelijkse voorschotbetalingen de afrekening niet zullen dekken. Daarom hebben we een herberekening gemaakt van het voorschotbedrag.

  • Wordt mijn voorschot ook aangepast als de energietarieven dalen? keyboard_arrow_down
    Bij de berekening van je voorschot houden we rekening met de verwachte groothandelsprijs tijdens de volgende 12 maanden.
    Bij elke afrekening herberekenen we je voorschot. Zijn de prijzen aan het dalen en verwachten we dat die nog verder dalen, dan zal je voorschot ook lager liggen, en omgekeerd natuurlijk.

    In de schatting van je voorschotbedrag houden we sowieso rekening met verwachte prijsstijgingen en -dalingen in de toekomst.
    De huidige prijsstijging is echter heel erg uitzonderlijk en was dus niet voorzien in je voorschotbedrag. Omdat het erg vervelend kan zijn om in één keer een groot bedrag te moeten bijbetalen, kiezen we ervoor om de kosten te spreiden via je maandelijkse voorschot.
  • Kan ik mijn voorschot terug verlagen? keyboard_arrow_down
    Je kan via je online dossier zelf je voorschot aanpassen:
    • tot 10% onder het voorgestelde voorschot
    • tot 400% boven het voorgestelde voorschot
  • Moet ik ook meer betalen als ik zonnepanelen heb? keyboard_arrow_down
    De prijsstijgingen hebben zowel betrekking op elektriciteit als op gas. Als je dus een gasaansluiting hebt, dan is de kans groot dat je volgende energiefactuur een pak duurder zal zijn.
    Als je een terugdraaiende teller hebt en minstens evenveel stroom op het net zet als wat je verbruikt, dan zal je de prijsstijging voor elektriciteit niet voelen.
    Heb je een digitale teller zonder virtueel terugdraaiende teller, dan zal je meer betalen voor de elektriciteit die je van het net haalt.
  • Waarom gaat mijn voorschot ook omhoog als ik recht heb op sociaal tarief? keyboard_arrow_down
    We maken een schatting van de energiekosten en houden daarbij ook rekening met het energietarief tijdens de volgende 12 maanden. Pas wanneer we je afrekening maken, weten we met 100% zekerheid of je voor de voorbije periode recht had op sociaal tarief. De overheid bezorgt ons die informatie, ten laatste op het begin van elk kwartaal. In dat geval krijg je natuurlijk het verschil terugbetaald.
  • Gaan de energieprijzen nog verder stijgen? keyboard_arrow_down
    Eigenlijk moeilijk te voorspellen. We verwachten dat de energieprijzen nog niet meteen terug zullen dalen, al is de energiemarkt vandaag echt heel onvoorspelbaar.

Vind je niet meteen een antwoord? Neem dan ook een kijkje bij onze veelgestelde vragen of stel je vraag aan onze medewerkers.