Facturatie


Hoe wordt mijn voorschotbedrag berekend?

  • Wij ontvangen van de netbeheerder je verwachte jaarlijkse verbruik, gebaseerd op de hoeveelheid energie die je in het verleden verbruikte.
  • Het verwachte verbruik vermenigvuldigen we met de tarieven. Zo bepalen we je verwachte jaarprijs.
  • Die jaarprijs delen we door 12 om de maandelijkse prijs te kennen. Dat bedrag wordt als voorschot aangerekend, telkens op de 3de van de maand.


Wanneer ontvang ik mijn afrekening?

  • De netbeheerder bepaalt per regio/gemeente het moment van de meteropname.
  • Zodra je je meterstanden aan de netbeheerder hebt doorgegeven, stuurt die het definitieve verbruik over de opnameperiode door. Zo kunnen wij een afrekening maken.
  • De meteropnamemaand wordt door de netbeheerder vastgelegd en is onafhankelijk van het moment waarop je klant werd.


Wat is een correctiefactuur?

  • Merken jij of de netbeheerder dat er bij de meteropname iets is fout gegaan, dan kan je een correctie aanvragen. Na validatie kan er dan eventueel een nieuw verbruik doorgegeven worden.
  • Je afrekenfactuur wordt in dat geval ongedaan gemaakt en er wordt een nieuwe factuur opgemaakt.


De meterstanden op mijn afrekening zijn verkeerd. Wat moet ik doen?

Meld de fout aan ons of aan de netbeheerder, zodat we een correctie kunnen aanvragen.


Ik heb zonnepanelen geplaatst. Kan ik mijn voorschotfacturen aanpassen?

Laat ons iets weten als je zonnepanelen hebt. We passen dan je voorschot aan.

Mijn contract is beëindigd maar ik heb toch nog een voorschotfactuur ontvangen?

Zodra we de einddatum van je contract kennen, ontvang je geen voorschotten meer voor de periode na deze einddatum. Mocht dat toch het geval zijn, neem dan contact met ons op zodat we dit kunnen nakijken.

Wat gebeurt er met mijn facturatie als ik verhuis?

  • Als je verhuist moet de nieuwe bewoner van je oude woning een nieuw contract afsluiten met een energieleverancier. Zolang hij dat niet doet, blijft het verbruik op jouw naam staan.
  • Is de nieuwe bewoner niet gekend of is er geen overdracht, meld het ons dan. Zo kunnen we de aansluiting afsluiten.

Wanneer ontvang ik mijn voorschotfactuur?

Die ontvang je steeds op de 3de dag van de maand.

Hoe wordt mijn gasverbruik van m³ omgezet naar kWh?

  • De netbeheerder leest de meterstanden in m³ zodat hij het gasdebiet kan bepalen. Afhankelijk van de regio rekent de netbeheerder dit om naar een verbruik in kWh.
  • Dit verbruik vormt de basis voor de afrekening.


Ik krijg geld terug op mijn jaarafrekening en toch worden mijn voorschotten verhoogd. Hoe komt dat?

We berekenen je voorschot telkens op basis van het verbruik van de afgelopen jaren en de tarieven die voor jou van toepassing zijn. Als je minder verbruikt dan voorzien, zal je geld terugkrijgen op de afrekening. In de meeste gevallen zal je nieuwe voorschotbedrag dan lager zijn dan het oude bedrag. Er zijn echter situaties waarin het bedrag toch hoger ligt dan het vorige. Mogelijk heb je bijvoorbeeld minder verbruikt wegens een zachte winter en krijg je daardoor geld terug op je afrekening. Het nieuwe voorschotbedrag zal in dat geval toch hoger liggen, omdat de volgende winter waarschijnlijk “normaal” zal zijn. Hetzelfde geldt als de distributietarieven die van toepassing zijn op de volgende periode gestegen zijn.

Hoe kan ik de facturen bekijken die ik via e-mail ontvang?

  • Open de factuur in de bijlage van je e-mail met Adobe Reader. De laatste versie kan je hier downloaden.
  • Open de factuur via de link in je mail, zodat je ze in je browser kan openen en opslaan.
  • Je kan je facturen ook op elk moment raadplegen via ‘Mijn dossier’.


Waarom krijg ik minder terug dan het bedrag dat op mijn jaarafrekening staat?

We verrekenen het bedrag met je openstaande facturen en/of kosten. Het verschil storten we terug op het rekeningnummer dat we van je hebben.